Tuesday 20 March 2012

ELEMEN BATUAN MEMBERI PERANAN PENTING KEPADA LANSKAP TAMAN



BATU, elemen semula jadi yang wujud sejak dulu tidak dinafikan berperanan besar dalam kehidupan. Kini, penggunaan batu semakin meluas dan menjadi elemen hiasan penyeri taman serta landskap buatan.

Sama ada konsep Jepun atau Zen, Bali, Tropika, moden dan juga kontemporari, batu menjadi penting pelengkap kepada konsep berkenaan. Menghiasi taman menggunakan batu sudah menjadi sebagai satu ikutan masyarakat bandar.

Selain berupaya menjadikan taman cantik, batu juga adalah bahan yang tahan lama, kuat, senang diselenggarakan dan tampak lebih semula jadi. Justeru, tidak hairan jika ia penting dalam seni taman.

Batu boleh dijadikan pelbagai fungsi dalam menghias taman, selain menjadi penyudah dalam gubahan taman untuk kelihatan lebih semula jadi dan bersahaja, batu juga boleh disusun untuk membina kolam serta air terjun.

Selain itu, batu yang diletakkan dalam kolam pula boleh menyejukkan air sekali gus menenangkan mata memandang. Terdapat pelbagai saiz batu boleh digunakan, bergantung saiz taman yang ingin dicipta pemiliknya.

Ada pelbagai jenis batu sungai semula jadi, buatan daripada simen ferro atau batu yang berasal dari gunung berapi boleh digunakan untuk taman. Namun, ada juga batu boleh diperoleh secara percuma di sekitar rumah.

Terdapat juga bahan ornamen atau hiasan taman yang diukir daripada batu untuk menyerikan taman seperti set kerusi taman, pasu atau bekas tanaman, ukiran atau arca batu dan tidak ketinggalan juga jubin hiasan dinding kolam serta kediaman.

Batu dengan sifatnya yang kuat, teguh, serta tahan lama akan terus kekal popular sebagai elemen hiasan taman sejak dulu hingga sekarang dan pada masa akan datang.

Bagi mendapatkan idea mengenai kaedah hiasan taman, boleh berkunjung ke pusat tanaman yang menyediakan contoh taman dengan elemen batu untuk diaplikasikan sendiri di rumah atau mengupah pakar melakukannya.

No comments:

Post a Comment